close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

האם שיחות וואטסאפ יכולות לשמש ראייה במשפטי גירושין?

מערכת שורשכ סיוון, תשעו26/06/2016

מה אומר בית המשפט על שימוש בהודעות ווטס אפ כראיה במשפט?

תגיות:

כל מי שעוסק בחוק ומשפט, לא משנה אם זה מהצד של המחוקק, שפיטה, הגנה על נאשמים מפני החוק, מחקר או בכל צורה אחרת יודע, שהחוק הוא דינאמי ומשתנה, כמעט כל חוק עובר שינויים, עדכונים, לעיתים הוא נמחק מהספר החוקים ולעיתים הוא משתנה מקצה לקצה. יש לכך סיבות רבות, חברתיות, תרבותיות, כלכליות ואחרות. אחת הסיבות לשינויים בחוק הכתוב הוא, טכנולוגיות.

חוק שנחקק לפני ארבעים שנה, לא יכול להתאים להיות אם הוא מתבצעים בו עדכונים שמותאמים לשינויים הטכנולוגיים שנכנסו לחיינו. החוק יכול להמשיך להתקיים, אך הוא יהיה ארכאי, לא מעודכן, והוא לא יוכל לפקח ולאכוף סיטואציות מסוימות במציאות בת ימנו. דוגמא קלאסית לכך, פוגש כמעט מדי יום, כל עו"ד גירושין.

יש לומר, לא רק שינויים טכנולוגיים משפיעים על החקיקה (או על הפסיקה אשר הרבה פעמים מקדימה את החקיקה) על שינויים בכל הקשור לחוקים אשר קשורים לגירושין, אך אין ספק שהעולם בו אנחנו חיים היום, עולם בו יש אינטרנט, מכשירי סלולר חכמים, מצלמות בכל מקום ועוד, משנים לגמרי את כללי המשחק, ודורשים מכל עו"ד גירושין להיות מוכן לכך ולהתאים את עצמו למצב החדש.

דוגמא לכך אנחנו רואים בשנים האחרונות בכל הקשור לשיחות וואטסאפ. עולה שאלה, האם שיחות אלו אשר מבוצעות מטלפון סלולרי, בין בני זוג שעומדים בפני גירושים או בין אחד מבני הזוג עם גורם שלישי, יכול להוות ראייה במשפט. בעבר, מן הסתם, השאלה לא היתה נשאלת, כי לא היה דבר כזה מסרונים, ולכן גם לא היתה שאלה האם מדובר בפגיעה בפרטיות והאם מדובר בראייה לגיטימית. אך כיום כשהדבר קיים, עולה שאלה, האם זה רלוונטי, האם ניתן להשתמש בכך לצורך ראייה.

מה אומר בית המשפט בנושא
לפני מספר שבועות בית המשפט קבע שניתן להשתמש בשיחות וואטסאפ כראייה בבית משפט, במקרה בו שני הצדדים מעורבים בשיחה, ראשית, כי שניהם מעורבים בה, שנית, כי זה לא סביר שלא יהיה ניתן לשאול על השיחות מבלי להציג אותן כראייה, ובאותן שיחות היו חומרים שיכלו להשפיע על החלטת בית המשפט.

סביר להניח שלא בכל מקרה ניתן יהיה להשתמש במסרונים כראייה בבית משפט, הרי יש מקרים בהם סביר להניח שהעניין ייתפס כפגיעה בפרטיות או כחוסר רלוונטיות למשפט. מה שבטוח הוא, שהעניין מונח לפתחי המחוקק שיצטרך להחליט כיצד לשנות את החוק או להוסיף לו את התייחסות לאלמנט הטכנולוגי הזה.

כמו כן, כל עו"ד גירושין יצטרך לבחון כיצד השינויים הטכנולוגיים יכולים להשפיע על דרך עבודתו והתנהלותו, בעת המשפט, אך יתרה מזו, בהכנה שלו למשפט. עליו להיות מסוגל להתאים את השינויים לצרכיו ולדעת להשתמש בהם באופן כזה, שבית המשפט יהיה מוכן לקבל את השימוש בהם באופן שיתאים לו ולטיעוניו.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה